هنر و نقاشی

هنر فعالیت موثر و سودمندی است که می تواند احساسات ناخوشایند را از فـرد دور کند و در عوض برای او حس رضایت، لذت و ایـجاد روحیه مثبت به ارمغان بیاورد.

 هنر می تواند تنش ها و استرس ها را به حداقل برساند و در ایجاد و بازیابی روحیه اعتماد به نفس کمک شایانی باشد.

 حس رضایت از خود که گامی مهم در رسیدن به خود شکوفایی است هنگام پرداختن به هنر به وجود می آید.

در این راستا موسسه توانسته با همکاری معلمان کارآزموده، کلاس ها و برنامه های هنری را دایر کند این کلاسها عبارتند از : نقاشی، آواز، موسیقی، هنرهای دستی ( چیدمان هفت سین، چهل تیکه، ساخت اسباب بازی های کهن و…..).

نقاشی:

از سالهای ابتدای تاسیس، کلاس نقاشی مرکز آرام و با  برنامه ریزی دقیق و مدون در مرکز جریان دارد. هر پروژه باهدفی خاص شروع می شود و مراحل رشد خود را می پیماید و زمانی می رسد که از مشاهده نتیجه کار بهت زده می

شویم که چگونه سالمندانی که تا قبل از ورود به این کلاس دست به قلمو و رنگ و مداد رنگی و … نزده اند توانسته اند اینچنین با رنگها نقشی بیافرینند.

 

 

 

حاصل کار گروه نقاشی مرکز در چند نمایشگاه مورد بازدید عموم قرار گرفت

فعالیتها ونمایشگاههای نقاشی:

  • اولین نمایشگاه نقاشی “سبز گردد شاخساران کهن” در گالری آپادانا مهرماه ۱۳۹۲
  • بافت “درخت زندگی” در جشنواره میراث فرهنگی ناملموس در باغ غدیر مهرماه ۱۳۹۳
  • پرده نقاشی و مجسمه سازی “سی مرغ سیمرغ” در خانه هنرمندان مهرماه ۱۳۹۴
  • دومین نمایشگاه هنر سالمندی “برگ نو آرد درخت نارون” در گالری سایان مهرماه ۱۳۹۵
  • سومین نمایشگاه هنر سالمندی ” برگ نو آرد درخت نارون” در خرم آباد مرداد ۱۳۹۷
  • اجرای هنر محیطی در خانه هنرمندان مهر ۱۳۹۷
  • شرکت در جشنواره نقاشی به رنگ آفتاب بهزیستی ۱۳۹۷
  • چهارمین نمایشگاه نقاشی ” من مادرم و نوه هایم” در فرهنگسرای شفق تهران مهر۱۳۹۸
  • پنجمین نمایشگاه نقاشی ” من مادرم و نوه هایم” در گالری دیدار اصفهان آذر ۱۳۹۸

موسیقی درمانی:

موسیقی و آواز نیز از سالهای آغاز به کار مرکز رنگین کمان سپید، ارائه می شده است.

ابتدا کلاسها بیشتر آموزش آواز بود که هنرمند بزرگوار زنده یاد بانو دایی جواد  استاد آواز مرکز بودند و بانوان با عشق در این کلاس شرکت می کردند و هر روز با شور و نشاط بیشتری برای فراگیری این هنر از این بانوی فرهیخته در کلاس حاضر می شدند.

اما بعدها این کلاسها سمت و سویی درمانی به خود گرفت و تخصصی تر شد . در کلاس موسیقی درمانی بیشتر روی موسیقیهای آوایی و بادی پرکاشن کار می شود که به گونه ای ریتم ها و ملودی باعث هماهنگی و حرکات بدن و دستورات مغز در سالمندان می گردد و تمرکز و هوشیاری مغز افزایش می یابد. حتی مربی کلاس تاریخچه سازها و موسیقی محلی ایران را نیز به سالمندان عضو کلاس آموزش می دهد.

در کنار کلاسهای هنری گاها یک سری کارگاهها یا پروژه های هنری با اهداف مختلف شکل می گیرد از جمله یکی از بزرگترین پروژه های هنری ” چهل تکه ، یک وجود” بود که در سالهای پاندمی کرونا -۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ – اجرا شد . ایده این پروژه از آنجا شکل گرفت که بیماری کرونا باعث شد کلاسهای حضوری مرکز رنگین کمان سپید تعطیل شوند و سالمندان در خانه تنها شوند .

مرکز روزانه سالمندان رنگین کمان سپید تصمیم گرفت یک فعالیت نمادین ترتیب دهد. فعالیتی که هر سالمند در منزل خود و در تنهایی خود انجام دهد در حالیکه میدانند همگی یک هدف مشترک دارند و دلهایشان نزدیک یکدیگر است

سالمندان از جای جای ایران می توانستند در این پروژه مشارکت کنند  یک تا چند تکه  بافتند و برای رنگین کمان سپید فرستاند و این تکه ها به یکدیگر وصل شدند و یک وجود را تشکیل دادند

و در اولین روز زمستان چهل تکه ای به وسعت یک ایران در مدرسه تاریخی سعدی اصفهان واقع در میدان نقش جهان رونمایی شد

هر کدام از این کلاس ها ترم بندی جداگانه دارد و علاقه مندان جهت اطلاعات بیشتر می توانند با موسسه تماس بگیرند.